Tel Aviv University
Journalism Studies Program
Institute for Research of
the Jewish Press

No. 19, May 1996

Editor:
Dr. Mordecai Naor

English Section:
Judy Krausz

Hebrew Copy Editor:
Moshe Or

Designer:
Ammnon Katz

Administration:
Yardena Bar-Uryan

CONTENTS

Bridging Cultures / Shalom Rosenfeld — 2e

Yitzhak Rabin and the Media: Sans Favoritism, Manipulation or Grudges /
Hannah Semer — 6e

English Abstracts of Hebrew Articles :

"I've Never Seen a Party Organ That Anyone Ever Read” / Yitzhak Rabin
(archival record} — 11e

Yitzhak Rabin: Photo File / Ya'akov Sa’ar — 1le

Television Reports — Two Judgments in Israeli Courts / Moshe Negbi — 12¢

The Proliferation of Pirate Radio in Israel / Yehiel Limor — 13e

The Beginnings of the Yiddish Sensationalist Press in America / Ze’ev Goldberg — 1de

The Jewish Mindset in America as Refiected in the "Forward™’s "Bintel Brif" Advice
Colums / Gideon Spiegel — 15e

"Bereishit" Marked the End: Recollections by Moshe Hiyug of the Only Hebrew Periodical in
the Soviet Union / Hagit Halperin — 17¢

Reactions of the British Press fo the Jewish Underground in Palestine in the 1940s /
Shau! Zadka — 18e

Young Yiddish Writers in the Final Period of the Soviet Union: Myth and Reality /
Genadi Ostreikh — 19

Writers of Hebrew Rhymed Journalistic Satire: A Bibliegraphy / Dan Almagor — 2le

"Loyal Guardian ef Zion"™: An Orthodox Jewish Biweekly in Mid-Nineteenth Century
Germany / Akive Zimmerman — 21e

The Jewish Press in North Africa / Hayim Sa’adon — 22e

Contributors to This Issue — 24e

e

Hebrew Cover: Cover of the first (and last) issue of Bereishit, the only Hebrew periodical to appear in the Soviet Union, 79
years ago. Bereishit, its editor, Moshe Hiyug, and its contributors are discussed on p. 17c.

Typesetting and Production: Mofet-Rosemarine

Editorial and Administrative Offices: Journalism Studies Program, Tel Aviv University, Ramat Aviv 69978, Tel: (03)6413404,

6408665, Fax: (03)6422318.

le




Qesher No. 19, May 1896

BRIDGING CULTURES

In late March of this year, the annual conference of the
International Press Institute {LPL) took place in Jerusalem
with the participation of over 300 publishers and editors
from 47 countries as well as leading opinion-molders and
political leaders in their respective countries and in the
Western world generally. The conference was addressed,
inter alia, by lIsraeli Prime Minister Shimon Peres and
Foreign Minister Ehud Barak.

Most of the discussions centered on political and
economic issues related io the peace process in the Middle
East. A special discussion, however, fed by Professor Max
L. Snijders, lecturer in journalism at the University of
Groningen in Holland, was devoted fo the subject: “The
Journalistic Profession in a Market Culture.” Participating in
it were Henrikas Yushkiavitshus, assistant director-general
for communication and information, UNESCQ Paris; Bruce
B. Brugmann, edifor and publisher of the alternative paper,
San Francisco Bay Guardian; Hugo Butler, editor in chief
of Neue Zurcher Zeitung, Pedro J. Ramirez, editor in chief
of Bl Mondo, Madrid; Stewart Steven, editor of Associated
Newspapers, London; and Shalom Rosenfeld, head of the
Journalism Studies Program at Tel Aviv University.

A working paper provided to the participants stated:

Increasing economic pressures arc creating new
tensions between what editors and journalists feel are
their professional responsibilities and what they are
called upon to do as employees of market-oriented
media organizations. They believe that the unrelenting
drive for profits is affecting editorial decisions in ways
that erode the quality of journalism, Consequently,
many journalists are less and less proud of their
work, while the public’s confidence in the media is
at an all time low. The panelists will, amongst other
things, explore ways in which quality journalism can
be maintained in a market eculture.

With prior coordination with the moderator of the
discussion, Prof. Snijders, Shalom Roseafeld focused his
remarks on the press and television coverage of the
recent suicide bombing incidents in [Isracli cities in the
context of "market culture,” or the culture of ratings. A
slightly expanded and updated version of his address at
the conference follows.

Ze

Allow me first to compliment the person who so skillfully
managed to condense the essence of the topic before us
into a working paper — that topic being the potential and
often actual conflict that faces writers and editors in an
era when every type of media is becoming increasingly
market- and profit-oriented. It is an era in which more
and more means of communication are concenirated in
fewer and fewer hands, and where media pluralism is
giving way to the monopolization and manipulation of
news and opinion not only in content but also in form,
not only in word but in pictures as well. This is precisely
the situation which can cause serious harm to what is
defined in the working paper as guality journalism and
the professional responsibility of the journalist in our
time. And perhaps worse still, market culture -— here the
intention is not the market in its metaphorical sense or in
jits megative connotation, but in iis positive sense, that is,
the frec economic market — has led to a situation where
the owners and shareholders of the giant communicasions
corporations no longer need dictate to the editor — whom
they themselves appointed and whom they can fire at will
— which material to use in order to boost the sale of their
papers, improve their radio and TV ratings, or increase
their slice of the advertising pie. Some editors already
know this by themselves, and act accordingly.

As someone who has been involved in writing for,
and editing, newspapers for decades, | must confess in
all modesty and with a measure of despair that I no
Jonger know what our professional responsibilities are in
this period, or what has remained of them. It is a period -
when more and more pace-sefters in the media befieve
that our responsibility is to the public’s lowest common
denominator — the readers, listeners and viewers who
generally disdain anything that smacks of seriousness,
depth, batance or old-fashioned values and seck the trivial,
the entertaining and the vulgar - or, in short, what Carl
Bernstein (Bob Woodward’s partner in the Watergate affair)
called the "Idiot Culture.”

! used to know, or to belicve, that our profession has a
responsibility, inter alia, to enlighien society and enhance
its awareness of the political and social forces that propell
it. I believed that we have a virtually absolute responsibility
to freedom of expression and to the right of the public to




know everything — everything except that which harms the
vital interests and survival of the people and the state, or
the dignity of man. Every man. | am aware that the phrase
"vital interests and survival of the people and the state"
is open to various inferpretations and misunderstandings,
and evokes associations with periodic debates over the
necessity or the justification for "self-restraint.” But |
come from a country and a political and defense climaite
in which the words "vital interests and survival” do not
constitute a worn out phrase, and it would seem that what
happened in the major cities of this country during the
past few weeks are sufficient testimony to this.

How does all this relate to the "ldiot Culture" that is
enveloping us — or, {o be precise, that we media people
are aiding in imposing on society through millions of tons
of paper and thousands of radio and television stations
day by day, hour by hour? [ don’t know the full answer.
But 1 do know that the termn "guality journalism" that
appears in our working paper, even If it does not depict
an existing situation, certainly encapsules a burning need
within us. For, what right of existence do we have if
we lose our limits and proportions through a growing
succession of compromises over quality in the name of
what our working paper terms the unrelenting drive for
profits? I believe that we will be doing the public a service
if from time to time, at conferences devoted to this topic,
we define our professional responsibilities and the ethical
and esthetic codes by which we work and which we
expect our employers to honor. The more successful we
are at codifying these principles on an international level,
the easier it will be to resolve disputes in this field.

[ should like to share with this forum something of the
impassioned debate which fook place in our intellectual
community, in the press and in the public at large during
the last few weeks in the wake of what happened here,
in this city where our conference is being held, as well
as elsewhere in Israel. | refer specifically to a debate
relating to a professional stock-taking, which I should like
to link to the central theme that we have been asked
to discuss in this session. After the suicide bombing in
Tel Aviv in the first week of March, which claimed so
high a tell in human life, a dramatic debate flared up
on our national TV channel between one of the country’s
distinguished authorities in the field of political science,
Professor Shiomo Avineri of the Hebrew University of
Jerusalem, and the person who is considered our "M
Television," Hayim Yavin. The debate is actually not only
between these two personalities, but indirectly between a

Qesher No. 19, May 1996

considerable proportion of public figures and the media
regarding the coverage of recent events,

Professor Avineri accused Mr. Yavin, whom he labeled
"the national crybaby,” of distorted coverage of the events,
to the extent that he viewed him as nothing less than a
"coliaborator with Hamas.” Avineri implied that the media
grievously violated ifs social and national responsibility to
uphold public morale at difficult moments, or at least not
weaken it, and not play into the hands of the terrorists
by repeatedly airing actual and reconstructed scenes and
stories of the atrocity at the site of the blast in the center
of Tel Aviv, thercby handing the microphone — or, if
you will, the megaphone — to the injured. Some of these
witnesses were small children who focused on detailed
descriptions of decapitated or limbless bodies flung into
the air, while others were passersby who took advantage
of the situation to air venomous and inciteful views.

Another scholarly expert, historian Professor Michael
Harsegor, accused radio and TV of "sado-masochism"” that
leads to demoralization and thereby serves to encourage the
perpetrators. Quite a number of people, including many in
our profession, agreed with the critics, even if they might
have phrased their criticism more moderately. For what is
the goal of terrorism? Lenin once gave the answer. It is
the sowing of fear, confusion, panic and despair. Naturally,
one of the goals is also to show up society, which is
the victim of terror, as helpless and desperate, and the
terrorists as omnipotent, thereby granting them not caly
satisfaction but also the motivation to increase the doses
of atrocity. And we, by our radiophonic voices, our pens,
our graphic talents, the "objectivity” of the camera and
of our body language on the screen, the panic-mongering
press headlines in blood red along the lines of: "Country
in Fear" or: "Fear of Death,” the terribie cinemascopic
pictures on television — provide them with a platform, or,
as Margaret Thatcher once said, with an "oxygen tobe.”

Brigadier General Ya’akov Amidror, chief of research in
the army’s Inteiligence Branch, who has a reputation for
original and bold assessment, was quoted in Ma’ariv as
comumenting on the coverage of the incidents by the media:
"It assists terror. If we were capable of biting the bullet
and of reporting the event without major headlines, without
coler, without close-up photos of the dead and wounded,
the terror would be a lot less successtul.” Prime Minister
Shimon Peres, in a dialogue with author S. Yizhar in
Ha’ir, stated: "In the past, every war was conducted twice
over: first on the battlefield, and then in the history books.
One could win on the battlefield but lose in history, Today,

3e



Qesher No. 19, May 1996

too, every war is conducted twice, first on the battlefield
and then on the TV screen. The TV screen and the history
book are at once the same and opposite. Everything must
be shown that same evening 3o that everyone can see what
it looks like. And what can be seen is more important than
what actually happened. When ratings are what count, and
the TV screen shows the same incident 24 hours a day,
the impression is of 24 incidents, each one new." (The
two segments above depict observations published a week
after my remarks at the conference. I have added them
because of their relevance to the discussion. S.R.)

Let us return to the discussion. Hayim Yavim reacted
sharply to his critics both orally and in print in an article
titled: "We are all Collaborators.” He viewed the political
scientist’s approach as that of a commissar or politruk, for
even if errors were made here and there in the heat of the
events, in his view this is the price of democracy and of
freedom of speech. "People connect to the tragic event by
means of television,” Yavin claimed in his article. "The
broadcasters experience the tragedy as well. They, like the
police and the first-aid teams, must function quickly yet
Jjudiciously and with balance in the midst of trauma. But
in contrast to first-aid personnel, their task is to translate
the act into pictures, words, sounds. They must transmit
the pain, the rage, the message of the leadership but also
the criticism of the opposition."

The emphasis here, of course, is on the word
"judicicusly.” Was the round-the-clock re-airing of the
interviews of small children and their mothers at the
site of the incident and immediately after it, when they
were still in shock, judicious? Was judiciousness and
professionalism reftected by the hostess of the popular
investigative program, Hana Dayan, when she interrogated
Chiet of Sta#ff Amnon Lipkin Shahak about his "calmness”
(in contrast, apparently, to the hysteria of the crowds
and of the broadcasters), or by the question posed by
veteran broadcaster Nissim Mish’al to Shimon Peres
against the background of an impromptu demonstration
outside the Defense Ministry: "Don’t you think you've
lost control over the situation?” Was judiciousness shown
in screening the interview of the terrorist who dispatched
the suicide bombers, when not oniy experienced media
professionals but even ordinary viewers could readily see
that the man had been brainwashed before the interview?
These representative examples will suffice to iilustrate my
dubiousness regarding Hayim Yavin’s key word in his
response to Aviperi. I wouldn’t wish any of the injured in
the bombing to receive medical care from a doctor whose

de

judiciousness in the midst of trauma was similar to that
of the editors and broadcasters in that situation.

Neither of the two main disputants in that public debate,
however — and they were not alone in the debate, as was
stated — mentioned the dark shadow hanging over the
controversy: the shadow of the ratings. Was all that was
written in the papers, broadeasted on the radio and shown
on the screen at the terrible time of the incident and
thereafter the product of purely professional considerations,
free of other influences? Didn’t the journalists, the editors
and the broadcasters ever glance over their shoulder at
what the competition was doing with the sensational and
shocking material that had fallen into their hands? Didn’t
the market culture now so widespread in our milieu have
any influence? And if so, what is the solution to this
dilemma?

I shall briefly outline what seems to me a reasonable
way of bridging three cultures that will occupy us
in our discussions today: Hrst, what the moderator of
this discussion has termed "market culture;” second, the
provocatively defined "idiot culture,” which I have borrowed
from Bernstein — or, less pejoratively and closer to the
market concept, the "rating culture;” and third, what I
would term the culture of social responsibility. This is
an obligation based on the best tradition of the leading
communications theoreticians, broadcasters and publicists,
especially in the Western world, who not oaly reflected
public opinion in their countries but also helped mold it
in a spirit of genuine concern for society’s needs, namely,
its right to know, but other rights as weil.

I am certain that none of us will dispute the principle
that the media must be profitable if it is to survive, that
a newspaper must strive for more readers, the radio for
more listeners, television for more viewers. A singer is
not prepared to sing in front of the bathroom mirror only.
Beyond profit he also seeks an audience, plain and simple.
I can’t imagine any journalist or editor ignoring this fact.
A broadcasting station that loses money goes off the air.
A newspaper that loses money closes. We in Israel, during
the past two or three years, have witnessed the demise
of a large number of dailies, weeklies and monthlies,
including qualitative ones, for one reason only — money.
We have also witnessed a process of change in various
newspapers as well as in the electronic media, which
have submitted to the dictates of ratings and unbridied
commercial competition, depicting reality in a way that
borders on pornography — a pornography of suffering and
death. Can qualitative newspapers which are not at the




top of the circulation pyramid still exist? Conversely, can
Jarge, well-established newspapers avoid losing their sense
of humanity in the wars of competition and not succumb
to market culture in its derogatory sense?

Similar questions were asked in England at approximately
the same time as the incidents that occurred in Israel. I
am referring to the terrible murder of the 16 children by
a psycopath in the Scottish village of Dunblane. There,
too, criticism was voiced against the method of coverage
of the incident, especially by the cheap newspapers that
competed with each other in magnifying and intensifying
the horror and exposing details to the public that were best
left unshown. The emphasis there was on questions that
sometimes preoccupy us as well: What are the boundaries
of our right to invade the privacy of the individual, the
houses of mourpers, and ask a mother or father who have
just returned from their child’s funeral "how they feel” or
what they have to say to the radio, TV or the press about
the murderer or about what they know about him from
the past. What right do we have to publish blown-up,
embarrassing photographs of rape victims or victims of
vicious murders in vuigar newspapers of all kinds? Where
does the journalist in vs end and the human being begin,
or is there so close an embrace between them that they
cannot be separated under any circumstances.

The editor in chief of the London Guardian is here with
us now. 1 think he ought to be gratified by the professional
and dignified way that his paper covered the terrible event
in Scotland, But even moreso, he must be gratified by the
professional and moral stock-taking by his paper, which
devoted two pages to the subject of the coverage of the
episode in Dunblape. Without going into detail, | shall
quote several lines from comments by that paper’s deputy

Qesher No. 19, May 1896

editor for news, Paul Johnson, in response to a question
about the role of the media in covering a tragedy like
Dunblane:

We see the role as threefold: to inform with accurate
reporting of events (eschewing the tabloid language
of monsters, sickos and sleaze), to reflect the tragedy
and its emotional depth through sensitive, perceptive
writing, and third, rigorous investigation and analysis
seeking to work out the background to the calamity
and establish if lessons can be learned. Al of those
aims can be accomplished without intruding into
grief and shock.

And all of this needs to be presented with dignity.

Murderers of innocent people by means of "human bombs”
destroy not just the body alone. They also seek to strike at
the values that differentiate between an enlightened and a
barbaric society, between a society that holds liberty as its
highest goal and its raison d’etre, and a society that strives
to imprison man’s spirit in dark obscurantism. [ believe
that we must include in our professional obligations this
as well: not to let them achieve this goal. Not to make it
easy for them to achieve it. In any way. And should you
ask how we ought cope with the challenges posed by this
cruel and despicable terror to the modern media in the
market era, my reply is: with professional and disinterested
judiciousness, to the extent possible; with common sense,
with maximal sensitivity to the victims of tragedy and to
the public generally; and chiefly, with dignity. Dignity is
another key word. That is the road that will restore our

‘seemingly lost pride without harming the livelihood we

earn from our profession.

Head of the Journalism Studies Program
and Institute for Research of the Jewish Press

Se




Qesher No. 19, May 1296

YITZHAK RABIN AND THE MEDIA —
SANS FAVORITISM, MANIPULATION OR GRUDGES
Hannah Semer

Israel’s founding fathers conceptualized the press as being
linked primarily to the notion of education. A newspaper,
in their mind, had to be an "educator,” They were familiar
with, and admired, European newspapers of the turn of the
century which bore the lofty messages of national liberation,
the freedom of the individual and sccial eguality, and
which fought for the universal franchise and compulsory
education, whether espousing a liberal or a socialist point
of view. Even newspapers that espoused comnservative or
nationalistic ideologies still dealt with ideas; they too
constituted an educational press, even if they educated to
bad ends. Generally, any self-respecting newspaper dealt
with public issues, identified itself with public causes,
and tried to motivate its readers to identify with them as
well. Most of the Jewish press, and virtually the entire
Zionist press, was part of this landscape, characterized by
ideological identification.

I had many occasions to discuss the state of the Isracli
press with our first-generation leaders — we did not yet
speak i terms of the media then — and they always
attached far more weight to editorial opinion than to
news. I discovered that they believed — wrongly but
compiletely — that opinion pieces were more influential
than information or even than investigative pieces (although
we did not yet use these terms), and in any case were more
"educational.” Not only did Ben-Gurion, Eshkol, Lavon
and their colleagues from various political parties hold this
view, but Golda Meir, who presumably had been exposed
to the American press, also identified with an educational
approach on the part of a newspaper and a journalist.

Yitzhak Rabin, a leader of a new generation with a
different outlook from that of his predecessors, differed
from them in this area as well. His attitude to the media,
and the nature of his relationship to it, however, was
sharply delimited by the boundaries between the various
chapters in his life.

Rabin the soldier, officer and commander in chiefl viewed
the world of the media through the prism of the army
spokesman, and established his ties with this worid through
the spokesman as well. This was the case until he took up
his position as ambassador in the US. What must be borne
in mind is that during the early decades of the state, up

be

until the Yom Kippur War, the army spokesman was an
institution whose authority in its area was immutable. Even
as commander in chief, Rabin never considered bypassing
it.

Information Became Paramount

In February 1969, with his arrival in Washington as
ambassador, he was exposed fo a new perspective of the
mass media. In all probability, he developed a new way of
viewing other areas as well, encountering different norms
and work methods from those he knew in Israel. In any
case, he experienced numerous and varied innovations in
all that related to the media and to his contact with it,
most especially, perhaps, in his cncounter with television.

In Isracl, television had not even begun. Only in
the summer of 1968 has it begun broadcasting on an
experimental basis, and only in the fall of 1969 did regular
broadcasting become established. Israel lagged behind most
other countries in this area because the veteran leadership
of the state feared bringing the small screen into the homes
of the population. Some leaders fearcd the negative cultural
influence of TV should it establish itself at the lowest
common denominator and thereby damage the population’s
reading habits and civic activity, Others mainly feared the
development of inflationary pressures and an acceleration
in the rise of the standard of living under the influence
of TV. All heeded the vehement warnings of the editors
and publishers of the press, who fought tooth and nail
against the establishment of a formidable competitor for
the favors of the consumers and advertisers, None of these
fears, however, applied to educational (public) television
(which, moreover, fit into the conception of the media
as educational), whose broadcasts dominated the country’s
airwaves when Yitzhak Rabinleft for his term of office
as Israel’s ambassador in Washington.

In the US, Rabin discovered multi-channe! television
powerfully entrenched as a widespread and highly influential
communication toel. The lsraeli information effort was
interested in using this medium fo influence American
public opinion and American decision-makers. In his
book, Record of Service, Rabin emphasizes that he viewed
information as an essential mission in his diplomatic service.



The television stations, for their part, were interested in
airing items on lsrael frequently for the benefit of their
viewers, and the glowing image of the victorious chief
of staff of the legendary Six-Day War heightened the
desirability of using the ambassador for this purpose.

Rabin quickly understood that he must face this challenge
of this new medium, and, moreover, do it in a language
that was new to him. He invested genuine effort in
meeting this challenge. Dan Pattir, then press advisor in
the lIsraeli Embassay in Washington, relates that Rabin
equipped himself with a tape recorder which he would
take with him on his trips in order to listen critically to
tapes of his addresses.

He was much in demand as a guest in TV
studios throughout the US as well as on national
networks, especially as his appearance on TV radiated
straightforwardness and credibility. He was straightforward
and credible as well with representatives of the press,
both print and electronic. Sometimes, of course, he was
unable to tell the whole truth in front of the camera and
micrephone or even in background talks. But he never
tried o distort the truth or to manipulate journalists to suit
his needs and convenience, whether personal or political.
He also refused to adopt television mannerisms that media
advisors favor (hand gestures to convey dynamism, for
example} and he did not play to the camera — not as
ambassador and not after he entered political life back in
Israel.

Rabin’s straightforwardness, as weill as his famous
analytic ability, earned him great esteem in the American
journalistic community and in the upper echelons of
newspaper staffs and broadcasting stations - esteem that
in some cases developed into real friendships which proved
valuable to him and to Isrzel for years.

The printed press that Rabin encountered in the US
was also different from that which he knew in Isracl.
Today, that encounter would not have exposed such distinct
differences, for the Israeli press has undergone a process
of Americanization in approach, structure, to some extent
styte, and certainly the trend toward investigation and
exposure. In the 1960s, however, the European influence
on lsraeli papers was still paipable. By contrast, the
press that Rabin found in America was dominated by
news, commentary and investigation, with limited space
devoted to positions and opinion, which were to be found
mainly in columns. Even the columnists were interested
in news from first-hand sources, and offered their readers
more information, along with background commentary,

Qesher No. 19, May 1996

than introspection. Rabin, during his term as ambassador,
saw repeatedly that news was more likely to influence
the media consumer than polemics, and that information
was the central element in molding public opinion. This
realization shaped his approach to the press later on in
his career as well. The educational conception was distant
from him; information had become the essence in his
thinking.

He Didn’t Forget, but Bore No Grudge

! reached the above conclusion after many discussions,
for in attempting to analyze Rabin’s relationship with the
press — both written and electronic — 1 did not rely
only on myself or my acquaintance with him. | spoke
with journalists and media people who knew Rabin from
both sides of the divide. Although their phrasing differed,
essentially they all expressed the same thing. One columnist
whe had frequent contact with him said that he had an
"instrumental,” as compared to an emotional, approach to
the press. The director of the Government Press Office,
Uri Daromi, used the expression "functional approach,"
and emphasized the esteem Rabin had for reporters in the
field. According to Aliza Goren, his media advisor at the
end, Rabin was not one of those public figures who lived
from one newscast to the next, waiting to see if he had
been "starred,” and if so, how, but rather, his approach
was matter-of-fact. Eitan Haber, his media advisor over
the longest period, says that Rabin viewed the press as the
"primary means for conveying information” - and who
could have known the man better than the person who
wrate his speeches and needed considerable empathy with
him?

Rabin did not alter his approach to the media when he
returned to Israel after his term as ambassador, entering
political life at first unemployed, secking his niche, and
then as minister of labor in Golda Meir's government, as
prime minister, as a member of the opposition, as minister
of defense in the National Unity Government, and finally
as prime minister againd The media, however, changed its
attitude to him periodically. During certain periods they
treated him with respect, such as after the Yom Kippur
War and at the start of his first term as prime minister,
when he was in fact the only government figure who
had not been involved in the shortcomings of that terrible
war. At other times he was the object of an essentially
critical attitude, such as at the end of his first term as
prime minister. At about that time, it was a journalist
(Dan Margalit) and a newspaper (Ha’aretz) that were the

Te



Qesher No. 19, May 1996

direct causes of a serious crisis and a temporary break in
his career in the highest ievel of politics as a result of an
expose of an illegal doliar account held by the Rabins in
the US. '

No one, and certainly no poiitician, could forget this
kind of blow. Presumably, Rabin did not forget either,
and perhaps he even held a grudge for a time, but
he certainly did not take revenge. His attitude to Dan
Margalit was correct, and in time he even appeared
as an interviewee on one of Margalit’s TV programs.
His portrayal of the affair in Record of Service makes
for interesting reading. In it he has criticism both of
himself and of presumed information-leakers. He does not,
however, criticize the journalist or the paper. Similarly, he
never criticizes journalists in other episodes mentioned in
the book involving peices that angered or harmed him,
but rather criticized their sources and the motives of these
sources.

Wearing a Bulletproof Vest to Read the
Papers

Rabin did not attach too much importance 1o the media as
a source of information for himself, relying instead on the
direct sources which were at his disposal. Members of his
office staff recount that each morning they would place a
file on his desk of daily press clippings. Most days, the
file remained in its place untouched. Censidering his daily
schedule, this was not surprising, yet it was unusual in the
political arena. The vacuum was filled by certain kinds of
information gathered by his wife and his aides. He did
not manage to read papers or watch TV during the week,
and even if he had a chance to do so on Shabbat, he
did not show any cagerness to find material on himself
in them. He did not even review interviews of himself in
detail. Niva Lanir, a veteran journalist who worked with
Rabin during election campaigns and in the Ministry of
Defense, and who was a friend of the family, says that
"he did not react emotionally to what was writfen about
him in the papers,” although on weekends, he once said
humorously, he needed "to wear a bulletproof vest" for
reading, listening to and viewing the media.

Rabin was frequently reminded that there was no
relationship between what was reflected in the media and
political reality, or even public opinion. He sometimes
grew angry at journalists who in his view acted dishonestly
when their reports were inconsistent with the truth as it
was known to them, or when their criticism was unfounded
or unfair. But even in these cases he did not attempt to

Be

get even with them, and in time he forgave and forgot.

According to Eitan Haber, Rabin attributed only limited
influence — albeit of a certain importance — to the print
and electronic media: it could not change reality, but it
could create the atmosphere in which this reality existed.
Rabin put it thus to Aliza Wallach, a journalist and friend
of the family: "The media does not necessarily influence
positions, but it certainly influences the mood." For this
reason he devoted time to conversations with journalists,
being careful not to favor any one paper over another.
Often he talked with several journalists together, and during
the fina} period he was in the habit of hosting newspaper
staffs at his home for background discussions combined
with evening dinners in a relaxed atmosphere. He would
respond to questions as well during those evenings, but
mainly he would give a talk about the current situation.
Discussion about, and analysis of, current affairs dominated
his sccial contact generally.

The get-togethers with editorial staffs at his home were
introduced after his relations with the Committee of Editors
of the Daily Press, a voluntary representative body, were
no longer close, a consequence of his disappointment
over leaks. The truth was that the Editors Committee
was leak-free only during Prime Minister Ben-Gurion’s
era. Thereafter, the preservation of secrecy in this forum
gradually waned and became selective. During a "This
is Your Life" TV show in 1982 devoted to Shalom
Rosenfeid [today head of the Journalism Studies program
at Tel Aviv University and of its Institute for Rescarch of
the Jewish Press, which publishes Oesher], the moderator
asked Rabin, then a member of Knesset following his
first term as prime minister, about relations between the
government and the media, and especially about the extent
of secrecy in relations between the leadership and the
Editors Committee. Rabin replied that in cases involving
human life he did not recall any leaks, but in controversial
domestic political matters the secrecy code was not honored
fully. Nevertheless, Rabin showed an understanding of the
journalistic vocation”in commenting that in such cases,
cooperation was difficult to expect.

His understanding of the role of the press was again
reflected later in the same program when he emphasized
that in his view, the goal of the cabinet’s meetings with
the editors (n.b., in contrast to what is commonly thought)
was not to prevent publicity but rather the opposite — to
create an understanding on the editors’ part of the aims
that the government wanted to achieve.




Priority for the American Media

The Lebanon War, or, according to its official name, the
"Peace of Galilee" Operation, reinforced Rabin’s awareness,
developed during the Vietnam War period, that the time
had passed when defense measures could be undertaken
without regard for the media, especially the electronic
media. This awareness was underscored explicitly during
the Intifada, when Rabin was minister of defense. Eitan
Haber recalls that hundreds of journalists and television
crews from ail over the worid came to report on what was
happening in the "rebellion in the territories” thea, to the
extent that this massive presence renewed the debate over
whether events draw the media to the arena, or whether
the media, by its presence in an arena, instigates evenis
(both tenets, of course, are correct).

Rabin, who was out in the field frequently, was an
accessible figure, and when reporters wouid thrust their
microphones at him, he did not disappoint them and would
reply to their questions, in addition to countless special
interviews which he granted, especially to representatives
of the American media. At the time, Israel was involved
in other controversial episodes as well, for example the

Qesher No. 19, May 1596

Vanunu affair, the Pollard affair and Irangate. Even if
these issues were not structurally linked to the minister
of defense specificatly, they did have an explicit defense
aspect, which heightened the interest of the international
media, not to mention the local media, in obtaining
interviews with him. It seemed during that period that
Yitzhak Rabin was the most quoted and most interviewed
statesman in the world, starring in broadcasts on most of
the world’s TV networks and featured on the pages of
most pewspapers.

lsrael was the subject of so much reportage then, in
connection with the Intifada as well as with the other
Jess-than-salutary affairs, that Eitan Haber, then media
advisor to the minister of defense, proposed initiating
"media events” with more positive content, and received
the go-ahead from Rabin, for example the commemoration
of the tenth anniversary of the Entebbe rescue operation.
Haber, notably, was ope of that small group of advisors
who was never to be seen behind the minister on screen;
he always stood next to the photographer, checking that
the conditions were right for photographing the minister.

In contrast to his media-filled term of office as minister

[srael TV crew
photograhs Rabin at
home, 1974,

Qe




Qesher No. 19, May 1996

of defense, Rabin’s term as prime minister the second time
around was relatively quiet in terms of his contact with
the media. This was the period of the talks with the PLO
in Oslo, an especially vital and secret topic, and Rabin
met with journalists infrequently. He could not tell them
anything at all about the main issue, neither on nor off the
record, and he clearly felt that it was impossible to expect
them to keep such information secret. He preferred not to
be put in a situation of having to lie, whether outright or
by implication.

After the talks reached the agreement stage and were
made public, the publicity floodlights were directed toward
him once again and he applied himself to the information

10e

task — a reflection, again, of his view of the mediy |
as creating an atmosphere, and, consequently, of the :
imporfance of supplying correct information, background -
and analysis of developments as he saw them so that the
media could convey this information to the pubiic.

His participation in the event which turned into his
deathtrap was part of this information effort. No one
could have anticipated the role that the numerous media
representatives present at that radiant event would play
in reporting its tragic end. The nation lost a leader, and
the media lost a "highly placed source” who aever tried
to exploit, manipulate, get even with or distance himseif
from it

Translated by Judy Krausz




E;giish Abstracts of Hebrew Articles

""VE NEVER SEEN A PARTY ORGAN THAT ANYONE EVER
READ" / Yitzhak Rabin (archival record)

Jsraeli political parties in the past regarded the publishing
of their own organ — whether daily, weekly or at the very
least monthly — as a necessity, and the lack, or closure,
of such a publication as a serious failure. The party in
power for over three decades — Mapai, and its successor,
Labor — wrestled with this issue over a long period,
publishing the ponderous weekly Hapo’el Haiza ir ("The
Young Worker") until 1969 and its controversial successor,
Ot ("Letter,” or "Symbol”), until 1974, nearly always at
financial loss.

A discussion on the subject within the executive
committee of the Labor Parfy in October 1974 was
initiated by the new party chairman, Meir Zarmi, who
proposed abolishing the weekly for budgetary reasons. One
of the participants in the debate, which ranged from the
content of the publication in question to the nature of the
party press generally, political propaganda, and the status
of political parties in the public view, was Yitzhak Rabin,
then serving in his first term as prime minister.

Labor leaders such as Aaron Becker, Dov Ben-Meir,
Uri Sabag, Uzi Baram, Beba ldelson, Natan Ra’anan,
Abraham Givelber, Yeruham Meshel and David Kalderon
acknowledged the ineffectiveness of the existing organ, O,
in fulfilling its role as providing focused and balanced
material on the party’s views for the benefit of the
membership of 20,000-30,000. instead, its editor, David
Shaham, was cited as using it as a vehicle to promote
his particular point of view, which was a minority one
within the party. Moreover, all expressed concern about

YITZHAK RABIN: PHOTO FILE /

The author, today director of the Photographs Department
of the Israel Government Press Office, was a new staff
photographer there when Rabin began his first term as
prime minister in 1974. From the start, there was chemistry
between the two, which resulted in the author’s appointment
as the prime minister’s official photographer and led to a
close relationship between them as time passed.

The job required an intuitive sense of timing, for

the party’s strained financial resources. Nevertheless, most
of the discussants were convinced that a published crgan
was necessary for any self-respecting party.

Among the few dissenters regarding this need was Rabin,
who sharpened the discussion by differentiating between
means — in the case under discussion, the published
organ, and ends — party propaganda. Criticizing ongoing
efforts to deal with party propaganda by the same means
as were used 20 years previously, he asseried that a weekly
organ was no longer necessarily the most cffective vehicle,
pointing to television and the daily mass press as more
viable alternatives.

"I’ve never seen a party organ that anyone, or nearly
anyone, ever read," he observed. By contrast, he pointed
out, television and the daily press are "open to us, but
we don’t exploit them,” referring to cases when Labor
representatives were approached by TV to participate in
debates on controversial issues but declined. In Rabin’s
view, the party’s propaganda department would do well to
prepare background information on such issues for internal
purposes — settlement policy in the territories was singled
out specifically — while the mass media ought to be used
more concertedly to present the party’s views.

This view proved persuasive, and Ot was discontinued.
No succeeding party organ was published thereafter, a
situation which was paralleled in the other Israel: political
partics as well from that period onward in response to
changing social norms generally and in the media in
particular.

Ya’akov Sa’ar

example during meetings between the prime mignister and
another head of state, when a photographer’s preseace for
a moment too long could become a nuisance.

One of Rabin’s unique traits was that he was utterly
without "poses.” It was impossible to catch him in the
same pose twice: if the photographer missed his moment
the first time, there was no second chance. Rabin never
thought in terms of appearances or in terms of improving

1le



GQesher No, 19, May 1996

his photographs. He was, in fact, an introvert, and did
not enjoy being photographed. It was his wife, Leah —
outgoing and friendly — who helped in making the prime
minister available to be photographed.

Having accompanied Rabin on dozens, if not hundreds,
of trips throughout the country and abroad during both
cadences as prime minister, the author observed his
subject’s unusual capacity for work at first hand. Rabin
often put in 15 to 20 hours of work a day for long

stretches, yet always appeared fresh and fit. His young
aides, advisers, security staff and the author himself would
fook worn out, while the prime minister approached each
new day’s work with vigor.

Returning for a second cadence in 1992, Rabin was 15
years older, more experienced and more impatient, in the
writer’s view, but retained his previous trait regarding an
inability to posture.

TELEVISION REPORTS — TWO JUDGMENTS IN ISRAELI

COURTS / Moshe Negbi

The lIsraeli press owes its freedom to the Jjudiciary arm
of government, inasmuch as neither the right to receive
information and publish it, nor freedom of seH-expression,
are embedded in any statutory document. While Israel’s
Declaration of Independence cites a series of democratic
rights, embellished by basic laws, this one is absent.
Freedom of expression does have a recognized judiciary
status, but this is subject to the moral and intellectual
proclivities of the individual judge.

In 1953, the Supreme Court, led by Justice Shimon
Agranat, determined that freedom of expression generally,
and freedom of the press in particular, fall into the
category of "supreme right,” which may be limited by
the government only in cases of near certainty of severe
harm caused by the exercise of it to any other basic right.
Some quarter-century later, the seventh president of the
Supreme Court, Justice Meir Shamgar, reinforced this view
by attributing to freedom of expression a supra-judiciary
status,

Still, the absence of a statutory basis for freedom of
expression places exceptional weight on the extent of the
Judge’s commitment to this right. This is well illustrated by
two complex cases tried recently in the Jerusalem District
Court.

In the first (Civil Case 405/95), the management of a
major  conglomerate, Clal (Isracl), sued the Israel
Broadcasting  Authority for libel based on a report
broadeasted on TV’s Channel 1 in December 1994
about the fiting of an employee of Clal who, as part
of the duties of his job, uncovered financial irregularities
— possibly criminal — by management. Judge Eliahu

12e

Ben-Zimra found for the prosecution, in that the TV report
had consciously given the impression that the charges
against the concera, which were then under Jjudicial
review, were factial, Moreover, in the judge’s view, even
though the reporting of the case was accurate, it violated
the basic iaw protecting the dignity of the individual,
in this case the group of executives under investigation.
In so doing, however, the judge relegated freedom of
expression, which is also associated with the dignity of the
individual, to a secondary position, thereby jeopardizing
the right of the press 1o report on court cases centering on
wrongful behavior by public figures unless it had gathered
incontrovertible proof a priori.

The second case (Criminal Case 116/95), which was
decided in September 1995, takes on special relevance
in light of the assassination of Prime Minister Rabin in
an atmosphere of political incitement two months later.
Three persons convicted by a lower court of aiding and
supporting a terrorist organization by publicly praising the
killing of Muslim worshippers at the Machpelah Cave
in Hebron in 1994, appealed their verdicts. One appelant
claimed that only a military court was entitled to try him,
while the other two cha?gcd the state with applying a
double standard by refraining from prosecuting Arabs for
praising the murder of Jews. In addition, one appelant
ciaimed innocence on the basis that the TV reporters had
approached him, and not he them, in order to publicize
his views.

The panel of threc judges, led by Judge Y. Bazak,
rejected the appeals on the basis that all three were clearly
guilty of violating the law relating to the prevention of




terror. In exercising their right of freedom of speech, they
endangered other basic rights — namely, public safety
— by virtue of incitement, which in this case was the
overriding consideration. On the question of the initiative
of the TV broadcasters in airing thesc opinions, the judges
noted that the previous court, in seatencing the accused,
had taken this mitigating factor into account, inasmuch
as the publicizing of incitement by the media is also in
violation of the law.

The court’s verdict is worrisome for two reasons. First,
it stopped at a dry consideration of guilt according to the
stipulation of the law to prevent terrorism, without exploring

Qesher No. 19, May 1996

whether the conditions in this particular instance could be
considered incitement to viclence. Second, the implication
that television also violated the law by broadcasting the
appelants’ remarks calls into question the duty of the media
to expose incitement in order to root it out. This duty
was in fact emphasized by Justice Dov Levin in two cases
before the Supreme Court, in 1982 and 1985, regarding
inciternent by the PLO and by the Kach movement,
respectively. The court in those instances reprimanded TV
for deciding to withold reports on this topic, with Justice
Levin stressing the importance of bringing such material
to the attention of the public.

THE PROLIFERATION OF PIRATE RADIO

IN ISRAEL / Yehiel Limor

At least 51 pirate — i.e., unlicensed — radio stations
operate in Israel today, while a similar number have
discontinued operations in the past eight years. This
development may be traced back to the decentralization of
Israet’s previously national mass media during the 1980s,
when a local press and, later, cable television emerged. It
reflects a new era of "territorial pluralism” not only in the
media but in politics and the economy as well.

Significantly, government policy toward pirate radic has
been permissive. Pirate radio heightened the illusion of
media pluralism and thereby reduced public demand
for deregulating the ceuntry’s government-controlled
broadcasting system. Moreover, the unlicensed stations
were not considered a threat to the most vital aspect of
this system -— the monopoly on disseminating national
political messages by means of news broadcasts. Indeed,
the pirate stations have avoided this area, focusing almost
entirely on the realms of music and entertainment. The only
instances of closure of these stations by the government
occurred when they physically infringed on military or
aviation airwaves.

Another contributing factor to the proliferation of pirate
radio has been the growing diversification of media demand,
which the national stations — Kol Yisrael (Voice of lsrael)
and Galei Zahal (Israel Defense Forces Radio) — were
unable to fill. This is especially true for geographically
remote communities and for media subcultures such as
fans of Eastern music, the ultra-Orthodox community or
the Arab population,

An appreciation of the influence of the economic
rather than the political market, which typifies Western
countries today, is true for Israel as well. In the media
market, heretofore tight government regulation of Israeli
broadcasting is undergeing a revolution, This is reflected in
the establishment of a second television channel and cable
TV stations, and the granting of franchises to 16 regional
radio stations. Conceivably, further deregulation may be
in store, enabling pirate stations to become licensed and
function legally, their audicnces and advertisers already in
place. This last aspect — advertising — is 2 major factor
in the development of the local media, as it fills a need
by local concerns for which the national media are too
expensive or teo diffused.

Yet another factor accounting for the spread of pirate
radio is the technologically simplified and less expensive
equipment required to establish a stafion in recent years.

From a legal point of view, unlicensed radio stations in
Israel are in violation of three laws dating back to 1972,
1982 and 1990, which gtipulate a licensing requirement for
any "wireless telegraph,” broadcasting or telecommunication
station. Punishments for infringement range from one to
three years imprisonment or fines. Curiously, however, none
of the laws cite high sea broadcasting, even though the
government was concerned, during the 1970s and 1980s,
about Abie Nathan’s popular "Voice of Peace” station
beamed from a ship offshore. This laxity may be explained
by the differentialization made by the government between
the danger perceived from pirate radio — minimal ~—

13e



Qesher No, 18, May 1996

and that from pirate television — substantial, as reflected
in explicit prohibitions against high sea TV broadeasting,
Abie Nathan’s station was not, therefore, illegal, and it
set a precedent for others to follow, including "Channel
Seven," which caters to a religious audience.

The government, for its part, has three reasons for
outlawing pirate radio: limited broadcasting frequencies,
which are defined as a national resource; loss of royalties,
which, by contrast, are paid by the newly licensed regional
stations; and harmful competition to the licensed stations
for advertising accounts.

Abie Nathan’s "Voice of Peace" station, established
offshore in 1973 along the lines of similar operations in
Western Europe a decade previously, marked a turning
point in radio history in Israel. Nevertheless, pirate radio
did not become widespread until the latter 1980s and,
unlike Nathan’s station (now defunct), it was commercial
as well as regional in nature.

Regarding the 51 unlicensed stations functioning in
tate 1995, complaints to the police were issued by the
Communications Ministry against 32, and joint police
and Commerce Ministry visits were paid to 24 of these,
involving confiscation of broadcasting equipment. No prison
sentences were handed down, however, and fines were

light. In practically every case, the stations involved
resumed activity shortly thereafter. This record testifies to
the fact that the government turns a blind eye to this illegal
activity. In effect, it actually encourages it, for example
by the rtegular participation of members of Knesset and
other prominent political figures in various pirate-station
programs. Governmental and other pubiic bodies also place
advertising with these stations.

Pirate radio has made an unmistakable impact on
establishment Israeli radio broadcasting by stimulating the
franchising of the commercially based regional stations;
by motivating a lightening of the “educational” tone
of government broadcasting, a legacy of the British
style; by promoting young, non-establishment broadcasting
personnel; and indirectly by providing the impetus for
the establishment of regional educational stations affiliated
with various colleges throughout the country.

Pirate radio in Israei is uniikely to disappear in the
foreseeable future, even in the face of competition by the
newly established franchised regional stations, as it has
proven beneficial both to its owners and its audiences. lts
highly specialized programming has gained it audiences
that will not be easily wooed away by the more generalized
regional stations.

THE BEGINNINGS OF THE YIDDISH SENSATIONALIST
PRESS IN AMERICA / Ze’ev Goldberg

The flowering of the American sensationalist press in the
1880s, inspired by Joseph Pullitzer’s World and sharpened
during the 1890s by competition with Randolph Hearst’s
New York Journal, reached a climax at the turn of the
20th century when approximately a third of the American
press could be classified as "yellow" journalism. This
development had a direct influence on the Yiddish press
in America, which grew significantly in the early 1890s.

One of the first sensationalist Yiddish newspapers was
Der Telegraf, a weekly that was published, edited and
largely written by Y. Wagman from 1890. A typical
headline was: "Discovery in the Cave of Machpelahk of
the Matriarch Sarah’s Hat and Sabbath Candlesticks."
Another item dealt with the discovery of a cave in Mexico
containing the fossilized remains of Jews wrapped in
prayer shawls and wearing phylacteries.

1l4e

A popular Yiddish sensationalist journalist of the early
1890s was Getzel Zelikovitch (see Qesher 18, November
1995) who wrote for the Yidishes Tageblat ("Jewish Daily™)
and the Yiddishe Gazetten. A typical headiine for one of
his arficles in 1892 was: "Terrible!!! Two Eagles Baitle
over a Live Baby — The Father Shoots his Child."
Zehikovitch served as gditor and senior writer for the
Tageblat, the most popular Yiddish daily then. His task
was to iranslate news from the American and European
press, which was a source for news in the Yiddish press,
while also writing editorials, educational pieces, a women’s
column, a serialized novel and other material. Under this
kind of pressure, he used nearty every scrap of information
as a subject for an article, i.e., the case of a woman
in Galicia whose glass eye was shattered by thunder
although she was unharmed, or a madman in Mississippi

[ e Bt




who walked in his sleep to a river, caught three fish,
returned to his bed, and awoke in the morning with no
recollection of the event. Zelikovitch’s successor as editor
of the Tageblat in the mid-1890s was his colleague, John
Paley, who took sensationalist journalism a step further,
not only reporting on such events but making them up.

At the turn of the century, the Tageblat under Paley’s
editorship, with Zelikovitch rehired as staff writer in
1901 after an absence, adopted the abbreviated headline
style in oversize typeface that had become popular
in the sensationaiist American press, ¢.g: "Robbery,"
"Destruction,” "Saints or Sinners,” with the subject of the
article defined in a subhead consisting of several sentences.
Occasionally, the paper printed a headline across the entire
front page, or ran articles under the headline: "Extra."
Articles were generously illustrated. Most of the Yiddish
papers then, with the exception of the socialist papers,
were sensationalist to one degree or another.

A critic of this press, M. Zeifert — author of numerous
serialized novels himself — charged that the primary
motivation of its publishers was commercial and that they
would do anything to increase profits, without any concern
for the betterment of the community. A local businessman
who failed to advertise in these papers, Zeifert asserted,
faced ruination ai their hands. Moreover, staff members
were obliged to write precisely what the publishers — who
lacked any previous editorial experience — demanded,
however falsified or fabricated, all for the sake of selling
more papers. Such reports as one about the king of a tribe
of savages in the East Indies who converted to Judaism
in his old age and ate "kugel" prepared in the style of
the Jews of Lithuania and Poland, or about an 80-year-old
woman who became pregnant by the grace of Ged and
gave birth to an eagle, perpetuated the ignorance of the

Qesher No. 19, May 1996

masses, Zeifert contended. He singled out Zelikovitch, Paley
and Nahum Meyer Shaikevich ("Shomer™) as the primary
representatives of this type of journalism. Zelikovitch, he
charged, had reported in Neie Yiddishe Presse, which he
edited then, that a Spanish warship had reached the shores
of Boston (in 1898, during the Spanish-American War) and
had bombed the city, causing widespread panic among the
Jews of Boston until they were persuaded that the report
was a fabrication. Zeifert’s criticism of Shaikevich focused
on the abysmally low level of his serialized novels, while
in the case of Paley, he questioned the qualifications of an
editor with limited education and no contact with Jewish
culture who wrote bombastic editorials in an Orthodox
Jewish newspaper (the Tageblaf) on the problems of the
Jewish people.

That Zelikovitch was a sworn proponent of sensationakist
yellow journalism was attested to by advice he offered
to Menahem Dolitzki, publisher of a new Yiddish literary
periodical, Die Zeit, in 1897, Zelikovitch questioned
whether Dolitzki had sufficient "hutzpa” for his task,
specifying that what this meant in American terms was
the capacity for "bluff." The greater the literary talent,
Zelikovitch argued, the greater the weakness of the product.
Bluff was the required ingredient for success. Zelikovitch’s
insight proved prescient, for the periodical failed during
its first year,

The extreme sensationalism of the Yiddish press in
America, as of the English-language press, faded during
the first decade of the 20th century. Curicusly, Zelikovitch
himself wrote a critical article on yellow journalism at this
time, claiming that sensationalism deadened the public’s
reactions to genuine tragedy and ceasuring the Yiddish
press for aping this aspect of the English press.

THE JEWISH MINDSET IN AMERICA AS REFLECTED IN
THE "FORWARD"'S "BINTEL BRIF" ADVICE COLUMN/

Gideon Spiegel

A Yiddish daily newspaper was to be found in virtually
every Jewish immigrant household during the period of
the mass immigration of East European Jews to America
at the end of the 19th century and the beginning of the
20th. 1t served to link the Jewish sweatshop laborer with

the greater world outside, and was a primary means of
integration into the norms of the new land that the Jews
had chosen as a shelter.

This role was gquintessentially illustrated by the Forward,
founded in 1897, which within a decade became the largest

15e



Qesher No. 19, May 1996

Yiddish newspaper in the world. B accurately expressed
the cultural and emotional essence of the immigrant Jewish
society, along with the compelling but contradictory ethos
of socialism vis-a-vis materialism and unbridled American
free enterprise. With the passage of time, it became a
spokesman for the Jewish liberal labor movement and later
supported Zionism and the struggle for the establishment
of the State of Israel, as did the other Yiddish papers.
By the 1950s, it had, predictably, declined, the inevitable
end of a gradual process reflecting the aging of the last
generation of its readership.

The role of the Forward went far beyond providing
news and commentary, Under Abraham Cahan, who edited
the paper for nearly haif a century, it became a guide and
mentor to its immigrant readership in a milieu that was alien
and even unwelcoming. Its letters column, published under
the title "Bintel Brif” ("packet of letters"), was a forum
for self-expression by the masses of Jewish immigrants cut
off from their home in Europe and desperately in need of
guidance in the harsh environment of New York’s Lower
East Side, Many of the letters were haltingly written, while
others were composed by professional "street writers." So
popular did the "Binte! Brif” column become by the early
years of the 20th century, that Yiddish signs appeared
in the streets of the Lower East Side reading: '"Letters
to Bintel Brif written here for 25 cents." Other readers
came directly to the editorial offices of the newspaper
and asked staff members to help word their letters. Today,
these preserved letters help reconstruct the momentous
beginnings of this community in America.

By the 1950s, the column reflected a changed reality.
The Lower East Side had long since been abandoned by
the Jewish immigrants, who had moved "uptown” and out
to the comfortable suburbs. Their problems had become
more "normal,” reflecting a stable lifestyle, sufficiency and
even affluence.

In 1906, a reader wrote on behalf of coworkers in a
raincoat factory on Bleeker Street, describing the case of
a 13-year-old worker amongst them who labored for $2.50
a week. One day the boy had arrived at work 10 minutes
late, and the boss punished him by deducting 2 cents
from his wages. Was this not scandalous, the reader asked
thetorically.

A newcomer from Russia who had barely gotten settled
asked whether he must send the few dollars he had
managed to earn to his blind father and stepmother back
in Russia, as he had promised, or put the money aside

16e

tor himself in the event of hard times that may lic ahead,
The editor’s reply: He must send it to his father, for as
a young man his prospects of earning more money were
better than those of his blind father.

A young man who married a gentile woman whom
he had met at work was increasingly concerned about
his wife’s changed attitude toward religion now that they
were expecting a baby. While beforehand she had been
open-minded and flexible, now she went to church every
Sunday and was plainly upset over this issue. The writer
did not want to convert to Christianjty. The editor’s reply:
Unfortunately, the problem was not unique. His advice was
to move to a Jewish neighborhood where the husband’s
influence over the wife would be reinforced.

A typical letter in 1907 from a gitl of 14 describes
the difficult circumstances of her family, which consists of
five children, a sick father and a mother who is pregnant.
The writer is a good student who would like to pursue her
studies, but feels she must leave school in order to help
support her family. Her mother, however, insists thai she
continue her studies. The editor advises the writer to obey
her parents and continue her studies, and thereby bring
them the greatest possible fulfiliment and happiness. It was
this impetus for education which accounted for the unique
success and status achieved by the Jews in America.

In stark contrast to these poignant letters are those of the
1950s and 1960s, for example from the father of a bride
whose wife and daughter insist on arranging an expensive
wedding even though his means are limited; from a husband
who complains that ever since he acquired a television,
his wife is addicted to it; or from grandparents whose
successful son, a lawyer, has transmitted a request from
his wife that they limit their visits o the grandchildren. In
the last case, the intent is to prevent ruining the children’s
diction by overexposure to their grandparents’ broken and
accented English, as weil as to aveid embarrassing the
upscale young family by the presence of the grandparents.
The grandmother uses the Forward as a means of sending
a message to her daughter-in-law: In our day we had no
opportunity to learn English properly because we worked
night and day so that your husband could reach the level
of success that he has attained. Is this the gratitude we
gef?

Other probiems stemmed from the disappearance of
whole neighborhoods and communities of the immigrant
generation through death or relocation to better areas, for
example the question of selling property acquired by a
burial society, which has been unused.




Qesher No. 19, May 1996

"BEREISHIT" MARKED THE END: RECOLLECTIONS BY
MOSHE HIYUG OF THE LAST HEBREW PERIODICAL
IN THE SOVIET UNION / Hagit Halperin

The last Hebrew periodical to be published in the Soviet
Union was discontinued exactly 70 years ago, in 1926.
The difficulties encountered in publishing it reflect the
demise of Hebrew culture in the Soviet Union then and
the disillasionment of local Hebrew writers who had been
ardent believers in the Russian Revolution.

The founder and moving spirit of the magazine was
Moshe Hiyug (Abramson; 1895-1968), a Hebraist who
was a confirmed "Octoberist" and who saw no conflict
between his devotion to the Russian Revolution and
Russian culture, and his commitment to Hebrew literature
and language. Even after the Revolution, he continued
sending his short stories abroad to be published in such
Hebrew periodicals as Hashilo’alh and Moznayvim. Hiyeg's
letters to his brother, Shalom Ben-Avram, also a Hebrew
writer, as well as written and taped reminiscences by him,
provide a rare imsight into the fate of Hebrew culture in
that time and place.

Barly in the 1920s, Hiyug became convinced that
inasmuch as the Communist state allowed writers of
various nationalities to express themselves in their native
languages, they would by the same token recognize the
role of Hebrew literature. In this way, he believed, it
would be possible to preserve Hebrew culture while
also creating a synthesis between the Revolution and the
"new Jew" of the Communist era. Recruiting the Hebrew
poet Shimon Haboneh (Tarbukov), Hiyug founded the
"Bereishit' ("Genesis"} group in 1923, joined by Avraham
Kariv {Krivorotchke), Yosef Leib Tcheftman and Yitzhak
Norman (Simanovski), with the aim of publishing a Hebrew
magazine,

Obtaining a permit from the state censor proved a
formidable obstacle, as the "Yevsektsiya" — the Soviet
department for Jewish affairs — which was led by Jews,
was more extreme than other branches of the government
in its determination to destroy Zionist institutions and
Hebrew culture. Hiyug, who was on the staff of the
Mititary Revolutionary Councii at the time, used every
possible contact in high places to help him obtain the
permit. Eventually, it was granted through connections at
the Leningrad censorship office.

This, however, was only the first of a series of

obstacles. Printing the Hebrew-language publication was
the next problem, namely, finding a press that had Hebrew
lefters and that was willing to undertake the job, In the
end, the few suitable presses in the Soviet Union refused,
apparently out of fear, and the solution was a press in
Berlin. Because of poor communication links between the
Soviet Union and Germany, however, the typeset text
could not be proofread, and was received from Berlin with
multiple errors.

Another difficulty was funding the puablication. An
approach by Hiyug to the Moscow Jewish community
was rejected on the basis that the publication, which was
unreservedly pro-regime, made no effort to portray the
difficuit situation of the Jews in the Soviet Union. Hiyug
also corresponded with the Hebrew Writers” Association of
Palestine — even though at the time he opposed Zionism
— and aithough that body had no funds available, it
expressed support for the Bereishit group. He did receive
a small amount of funding from the Zionist Hehalutz
movement in Russia, which was devoted to Jewish land
settlement. The Habimah Theater in Moscow provided
more substantial aid by devoting hall the proceeds of a
performance of "The Golem" to Hiyug’s cause.

An additional difficuity was ideclogical differences of
opinion between the founders as to whether the publication
would be Communistic — the point of view espoused
by Hiyug - or would present varied representative views

of Jewish life in the Soviet Union, the view supported/”"ﬁ

by the Zionist faction led by Avraham Kariv. Hivug held
Communist discipline as supreme, declaring a willingness
to accept even the sacrifice of Hebrew culture in Russia
for the sake of that cause — a view that was unacceptable
to the Zionists.

None of these difficulties, however, were as distressing
to Hiyug as the poor reception afforded Bereishit when
it finally appeared in 1926. Few Hebrew-speakers were
left in the Soviet Union, and those who remained were
apparently fearful of acquiring a Hebrew publication.

Hiyug had devoted over three years to publishing the
magazine. lts failure represented the end of any hope of
Hebrew-language seclf-expression in the Soviet Union.

The magazine contained close to 200 pages, and

17e



included works by Hiyug, Tcheftman, Haboneh, Norman,
Kariv, Yokheved Bat-Miriam, Shmuel Novik, Dan Pines,
Gershon Hanovitz, M. Bat-Hama and Yitzhak Cohen.
Several stories of Isaac Babel’s also appeared, translated
by Hiyug from Russian to Hebrew with the author’s
approval., The revolutionary aspect of the magazine was
reflected in its futuristic cover and poems written in the
style of Mayakovski, all emphasizing the "new man."
However, a manifesto-like article by Hivug, while bravely
calling for the unity of the "Hebrew Octoberists” throughout
the world, reveals the palpable sense of the impending
end of Hebrew self-expression conveyed throughout the
publication. Hiyug urges the abandonment of the past, but
cannot assure a positive future.

With the death of Trotsky (whom Hiyug admired)
and the rise of Stalin, the Soviet Union hardened
its policy toward the Jews and declared Hebrew a
counterrevolutionary language, making the continuation of
the periodical impossible and resulting in the disillusionment
of the "Hebrew Octoberists.” Some of them emigrated to
Palestine. Those who remained discontinued their Hebrew
endeavors. But the advent of World War 1 and the
Holocaust impelled the survivors to renew their Hebrew

Qesher No. 19, May 1996

titerary efforts and a small group, which included Hiyug,
reorganized in 1943. However, a secret agent had beep
planted in the group, and the result was their arrest and
eventual exile to Siberia, where most died, The few who
survived, including Hiyug, were released in the post-Stalin
era, broken in body and spirit.

The Hebraists maintained contact with each other in
the camps and thereafter. A dominant figure among them
was Zevi Freigerson, who, while not a member of the
Bereishit group, was close to it. He kept diaries of his
experiences in the camps and thereafter until his death in
the Soviet Union in 1969, including a series of discussions
with Hiyug in 1964 for the purpose of documenting the
latter’s recollections of his activities during the 1920s.
Freigerson’s diaries were brought to Israel by his children
when they immigrated in 1974, and parts were published.

In retrospect, Hiyug realized that there never was any
chance of developing Hebrew culture in the Soviet Union
or publishing a periodical. He also tevised his opinion of
the Zionist movement, which at the time had appeared
to him reactionary but which he acknowledged as having
contained a large measure of insight.

REACTIONS OF THE BRITISH PRESS TO THE JEWISH
UNDERGROUND IN PALESTINE IN THE 1940S / Shaul Zadka

Most, although not all, of the British press reacted to
mounting Jewish terrorism in Palestine during the British
Mandate period with near-hysteria and applied strong
pressure on the government to cither take harsh measures
against the Jewish underground or return the British soldiers
home.

The press tended to make no distinction between the
three Jewish underground movements — Fzel (Irgun Zeva'i
Leumi), Lehi (the "Stern Group") and the Haganah. Some
papers — especially the popular mass dailies and the
local press — likened the Jewish guerrilia fighters to
Nazis, particularly following extreme violent acts against
His Majesty’s soldiers. After the murder of Lord Moyne
in Cairo by two members of Lehi in November 1944,
the Observer portrayed the Stern Group as a "product of
Jewish Fascism.” Following the execution by hanging of
two British sergeants by members of Ezel in 1947, the

18e

Times wrote that "bestial acts such as the Nazis themselves
committed must not be allowed to continue.”

Many papers expressed astonishment that the brothers
of the victims of the Holocaust were capable of such
cruel violence, and warned the leadership of the yishuv
{the Jewish community in Palestine} that such terrorist acts
would cost them loss of sympathy. The Yorkshire Post,
a supporter of the Zionjst idea, nevertheless pointed out
that British sympathy for the Jews would be forthcoming
only so leng as British soldiers and subjects were
unharmed. Furthermore, the British press accused the
Jewish underground of creating anti-Semitism among the
soldiers serving in Palestine as wel] as in Britain itself. For
example, the Spectator predicted that "Zionist extremism"
would inevitably lead to world anti-Semitism. Other papers
claimed that British soldiers who had arrived in Palestine
as philo-Semites, after having personally witnessed the




(yesher No. 19, May 1996

suffering of European Jewry when the concentration camps
were liberated, turned into anti-Semites as a consequence
of Jewish terrorism.

One of the few papers to call for an understanding of
the motives of the Jewish underground leaders — albeit
without defending their activity — was the Economist,
which exposed anti-Semitism in Britain’s Foreign, Colonial
and War Offices. This bias was attributabic to the close
contact these civil servants maintained with the Arabs and
the regular flow of reports they received from the Arab
capitals, the paper pointed out. "Good relations with Zion
do not play a part in British foreign policy,” it observed.
The most pro-Zionist of all the papers at that time, the
Manchester Guardian, seeking to justify the motives of the
underground following the explosion in the King David
Hotel in July 1946, wrote: "Hitler made them desperate.”
It also blamed the more liberal policy-making echelon
for acceeding to the bias of the Jowerlevel government
officials. Even after the execution of Lord Moyne, the
paper cautioned against judging a whole nation based on
ihe activities of a few individuals. It called for bringing the
murderers 1o judgment yet expressed support for continued
Jewish immigration to Paiestine.

The British press also dealt with internai developments
in the yishuv, expressing sharp criticism of the Jewish
leadership for what appeared to the British as an
unwillingness to uproot the terrorism, especially during
1946-47. The Jews of Palestine, in the view of the press,
should be grateful for British efforts to ensure their future.
The Observer wrote that refusal to hand over information
about illegal activity meant refusal to be a citizen. The
Times expressed concern that most of the Jewish population
would be drawn into the violence and would overwhelm
the British police force in Palestine, accusing the Jewish
population and its institutions of already cooperating with
declared terrorists, This accusation was echoed by the
Sunday Express, which reported that the terrorist campaign
was funded and equipped by Jews abroad and hinted at

the involvement of the Jewish Agency as well.

Another concern reflected in the British press was that
Jewish terrorism would elicit a similar response by the
Arabs and lead the country to the brink of disaster,

British policy regarding Palestine was the target of
repeated attacks by the British press, particularly following
terrorist acts. The New Statesman wrote in July 1946 that
the terrorists in Palestine had the upper hand over the British
army, an assessment that Menahem Begin, commander of
Ezel, read out to his subordinates with satisfaction. The
high cost of the British presence in Palestine and the
inability to eliminate Jewish terror prompted several papers
to advocate withdrawal from Palestine. The Daily Mail
called for withdrawal in order 1o avoid embroilment in
the "inevitable” Jewish-Arab conflict. The Sunday Express
demanded of the government: "Take Charge or Get Out"
in order to spare British lives and preserve British prestige.
Later, in March 1947, afier an Ezel attack on the British
officers club in Jerusalem which caused 17 fatalities, the
same paper called not only for evacuation but also for
revenge, namely the execution of those convicted for the
deaths. Citing the figure of 73 British fatalities for the
year 1946, the Express deplored that not a single execution
had been carried oul in retribution, The Daily Marl, for
its part, criticized pro-Zionist public opinion in America.

That the British press did not react uniformly to events
in Palestine, however, was illustrated by the editorial
reaction of the FEeconomist to the "Exodus” affair in 1947,
The paper regarded the decision to deport the shipbound
refugees from the port of Haifa to Hamburg as deplorable
— Mtragic" to the refationship between Britain and the
Jews of Palestine, and a "catastrophe” to Britain’s moral
stature worldwide.

The one decision by London that engendered support by
all segments of the British press was the withdrawal from
Palestine, thereby leaving the country fo the two warring
camps — Jewish and &@rab.

YOUNG YIDDISH WRITERS IN THE FINAL PERIOD OF THE
SOVIET UNION: MYTH AND REALITY / Genadi Ostreikh

the encouragement of younger Yiddish writers during the
fnat three decades of the Soviet Union, as attested to

The postwar Yiddish literary monthly, Sovetish Heymland
("Soviet Homeland”; 1961-91), was the only vehicle for

19¢



Qesher No. 19, May 1996

by the perscnal experience of the author of the article,
who served as general secretary of the magazine during
1980-91.

In 1969, under the editorship of Aaron Vergelis, the
magazine began publishing material that could be classified
as educational, under the heading: "Discussions About the
Yiddish Language." The significance of this effort must
be viewed in light of the closure by the state of the Jast
four Jewish schools in the Soviet Union {in Vilna, Kovno,
Czernovitz and Birobidzhan) in 1948. While the Yiddish
"courses" initiated by Sovetish Heymland were amateurish,
they reflected the desire of the magazine to educate a new
generation of Yiddish writers.

The monthly, which contained nearly 200 generously
illustrated pages printed on quality paper, was in effect a
Soviet propaganda organ, the sole publication of its kind
following the long series of closures and prohibitions of
the 1930s-1950s. it had several dozen staff members and
about a hundred contributors, and played a political rele
that no other Jewish publication was able to fulfill. The
staff and contributors enjoyed a series of concrete benefits,
including an official author’s wage, which made them
affuent by Soviet standards. Ties with the "aparatchiks”
of the Soviet Central Committee presented an opportunity
to obtain official support for several of Vergelis’ projects,
one of which was a biannual course for editors in Yiddish
which the state granted upon the 20th anaiversary of the
magazine. Three beginner writing studeats in the course
who are known today — all of them now in lIsrael
— were Lev Brinski, Velvel Chernin and Boris Sandler.
Ancther was Moshe Pens, then 60. Yet another, Alexander
Brodsky, limited himself to literal translations from Yiddish
to Russian,

Vergelis’ motivation in organizing courses for Jewish
writers was obvious: the magazine’s circuiation of 25,000
in 1961 had dropped to a fifth that number by the 1970s,
while many of its contributors had died, left the country,
or were on bad terms with the editor. The remainder were
in their sixties at least.

In July 1986, Sovetish Heymiand published an entire
issue devoted to the works of young writers, including
graduates of its Yiddish courses, an effort propelled by
Chernin, who was by then a member of the staff. The
impetus to demonstrate the existence of Soviet Yiddish
literature produced by young writers had become so urgent,
that only half the material published in the issue was
actualty written in Yiddish originally, and not all of it was
worthy of publication. Vergelis also displayed flexibility

20¢

regarding the definition of "young" writers.

In reality, the entire "Youth Project” would probably
not have been possible had a Yiddish-Hebrew dictionary
not been published in Moscow ia 1984, which enabled
persons with oniy a rudimentary knowledge of Yiddish
to produce more advanced texts. In any case, all the
manuscripts  underwent improvement by the editors of
Sovetish Heymland. The "Youth Project” was supported by
the "Yiddish" group of the prestigious Literary Institute.
It also attracted the interest of the Historic-Ethnographic
Committee, which consisted of rescarchers of Jewish
history under the leadership of Mikhail Chlenov and
Igor Krupnik, who in 1981 wanted to join forces with
the magazine officially. The magazine, in fact, was one
of the only vehicles likely to publish their research.
Moreover, it could authorize both access to archives and
the undertaking of field trips throughout the country,
After prolonged debate, the two bodies established a
cooperative arrangement. Two studies that were published
in the magazine in 1982 — "Jews in the Soviet Union™
by Chienov (No. 7) and “Jewish Ethnographic Issues
in the Soviet Union” by Krupnik {(No. 8) — were the
first evidence of the emergence of a new generation of
researchers in Jewish studies, Significantly, some two-thirds
of the Soviet participants in the international conference of
Jewish historians held in Moscow in 1989 were contributors
to Sevetish Heymfand. _

Four additional "Youth Project” issues of the magazine
appeared, during 1986-89. However, telltale signs of the
weakness of the project were evident: the list of contributors
remained practically unchanged, and only a third of the July
1989 issue contained works by Yiddish writers (another
third consisted of translations from Russian, while the rest
of the pages were filled by an old device — reprinting
segments of Yiddish classics).

A new bimonthly supplement, Yungvald ("Young
Forest"), appeared with the Sovetish Heymiand issue
of July 1989, containing Russian as wel] as Yiddish
material. The name of the pew publication harked back to
a literary periodical that had been published by Komsomol
in the 1920s, but, by contrast, it did not have a defined
political direction nor did it reveal mew writers. It lasted
until the end of 1991, its final issue published entirely
in Russian. No further youth issues were published by
Sovetish Heymland either. In truth, not only had the list of
Yiddish writers shrunk, with most of them having left the
Soviet Union in 1990, but there was virtually no young
audience for a Yiddish publication.




The attempts fo teach young Jewish writers to write in
Yiddish succeeded in one respect: a dozen new writers
emerged, over half of whom have continued to work
in the area of Yiddish literature and Jewish academic
life. This modest result, however, reflected the broader
failure of the project, as well as the decline of Yiddish
generally during the latter years of the Soviet era. Yiddish
could not compete with Hebrew or with lIsraeli culture,
which became integral to Jewish organizational life. The
organizations that were linked to Yiddish, by contrast,
were totally ineffective in furthering Jewish culture in the
Soviet Union,

Why then were young Yiddish writers cultivated at all
in the Soviet Union, and only there? One reason is that

Qesher No. 19, May 1996

the Soviet Union was the only place where the profession
"Yiddish writer" was an officially recognized one, entitling
such a writer 10 be published in the Sovetish Heymland
and by quality Soviet publishing houses, as well as to
receive a high wage and other benefits. Secondly, the
tratning of young writers in the various languages of the
Soviet Union was an established norm. Lastly, this type
of literary activity was the only legal means of preserving
Yiddish culture, in contrast to the option available in the
Western world of pursuing this objective in academic life.
Typically, a number of these Yiddish writers eventually
entered the academic world in Israel and in Western
counries.

WRITERS OF HEBREW RHYMED JOURNALISTIC SATIRE:

A BIBLIOGRAPHY / Dan Almagor

In this third and last article on writers of rhymed satiric
verse published in the Hebrew press from the early 1930s
until the present, the author presents a bibliography of 134
entries consisting of names and pseudonyms of writers
along with biographic details and listings of publications
in which their work in this unique genre appeared.

Some of the writers published rhymed satiric columns
on a regular basis for a specific newspaper — Natan
Alterman, Hayim Hefer, Didi Menussi, Yehonatan Gefen
and Efrayim Sidon are examples. Others wrote for various
newspapers. Still others were not essentiafly satiric verse
writers but submitted pieces in this genre to the press on
occasion. A menograph on the topic by the author is due
to be published in Israel at the end of 1996,

The use of pseudonyms in this genre was widespread,
and led the author to invest considerable effort in literary
detective work. Assistance in this area came, inter alia,
from readers of the previous two articles in Qesher (Nos,
17 and 18) who contacted him with new information. One
puzzle that was solved in this way was the identity of the
talented ananymous writer of satiric verse that appeared
in the illegal wall-newspaper, Ma’as ("Deed"), published
by the underground Lehi organization during the 1940s at
the height of the struggle to cust the British and create
an independent Jewish state. The writer was the young
Mordecai Shalev, later to become one of the country’s
leading literary critics and essayists,

"LOYAL GUARDIAN OF ZION": AN ORTHODOXJFJEWISH BIWEEKLY
IN MID-NINETEENTH CENTURY GERMANY / Akiva Zimmerman

The widespread tradition of newsletiers devoted to
commentary on the Torah portion of the week, along
with background on other religious themes, which are
distributed on the Sabbath in Orthodox synagogues, traces
its origin to a Hebrew biweekly titled Shomer Zion

Ha-Ne’eman ("Loyal Guardian of Zion"), which appeared
in Germany as a supplement to the German-language
periodical Der treue Zions Waechter during 1846-57.
Edited by Rabbi Jacob Ettlinger {1798-1871) and Samuel
Anakh (1814-76), the bulletin was published in Altona,

2le



Qesher No. 19, May 1996

where Ettlinger was rabbi and religious judge, and Anakh,
who had a doctorate, was principal of the Hebrew school.
A total of 222 issues were produced, printed partly
in Rashi script and partly in ordinary Hebrew block
print. An innovative aspect of the publication was that
it constituted a joint effort by an Orthodox rabbi and a
group of scholars. Its aim was to block Reformist efforts
to introduce religious change, or any form of religious
liberalization, and it reflected an awareness by Ettlinger —
a recognized Orthodox authority in Germany and Eastern
Europe — that this struggle must be widened out beyond
the confines of a single synagogue or yeshiva. This was his
motivation as well in launching Der treve Zions Waechter.

The learned commentaries on the Torah contained in the
Hebrew bulietin were contributed by distinguished rabbis
throughout Eastern and Western Europe and Jerusalem. A
second aspect of the bulletin was problematic contemporary
Halakhic issues discussed by noted local authorities, often
in several consecutive bulletins. These issues included, for

example, the permissibility of traveling on the Sabbath
on the newly invented railroad (no, because the ticket
must be carried on the Sabbath, which is prohibited),
or the permissibility of organ playing in the synagogue
{no, because¢ a Jew with conviction does not require
such stimulus). Another component of the bulletin was the
scholarly aspect, which included liturgical poetry as well ag
poetic commentary on current developments. Significantly,
Hebrew was regarded not only as the holy tfongue but
as the language of the people, and was utilized for such
mundane purposes as riddles and acrostics.

Noteworthy, too, was Rabbi Ettlinger’s love of Eretz
Yisrael. Several of his grandchildren settled in Jerusalem,
and his descendants include Rabbi Judah Aaron Horowitz,
winner of the Jerusalem Prize for Torah Literature, who
republished a volume of responsa by Ettlinger. The
complete set of "Loyal Guardian of Zion" bulletins was
brought out in reproduced form in New York.

THE JEWISH PRESS IN NORTH AFRICA / Hayim Sa’adon

Major archival collections of the large body of Jewish
periodicals and newspapers in North Africa, especially
Tunisia, are to be found in six libraries: in Istael — the
Ben Zvi Institute, the National and University Library in
Jerusalem, the Central Zionist Archive and the author’s
private collection; and in France — the Alliance Israelite
Universelle library and the National Library in Paris.
These are cited in a valuable bibliography titled Jewssh
Periodicals and Newspapers in North Africa (Hebrew),
published recently by Robert Hatal, an authority in this
field. Another important source, not included in Hatal’s
work, is the French Foreign Office archive in Nantes, which
contains material transferred from the French protectorates,
including Moroceo and Tunisia, as well as from al
the French diplomatic legations throughout the world,
Yet another source is the Overseas Colonial Archive in
Aix-en-Provence, which contains the Algerian archive.
One of the most interesting aspects of Hatal’'s work
is his documentation of the remarkably large number of
Jewish newspapers published in Tunisia relative to the
output in the other countries of the Maghrib. The statistics
are: Tunisia — 140 newspapers, Algeria — 48, Morocco
- 41, and Libya — 135, Significantly, population figures

22e

in these countries were: Tunisia — 105,000 at its peak,
Algeria — some 165,500, and Morocco — over 200,000.
This phenomenon is particularly surprising since the press
as a tool of communication and publicity is a byproduct of
modernization, and Algeria, the first North African country
to be colonized by the French, was considered more
modern than Tunisia. The explanation for this seeming
anomaly lay in the differences in French colonial policy
toward the two countries, as well as to variations in the
reaction of the native populations to this policy.

The press under review clearly reflected the process of
modernization of the Jewish populations of North Africa,
which were mostly French-influenced, except for Libya,
which was under Italian influence, during the interwar
period. The Jewish press expanded rapidly at this time,
with 41 papers published in Tunisia, 20 in Morocco,
8 in Algeria and 4 in Libya, Language of publication
was also significant, with French rapidly replacing the
original Judeo-Arabic of the Jewish population. This
reflected the growing French cultural influence on the
Jewish community; the growing proportion of Jewish
children educated in Alliance schools as well as in
non-Jewish French educational institutions; and the interest




of the Jewish community in establishing a diaiogue with
the French authorities with the aim of improving their
communal situation. The proliferation of orientations within
the Jewish press, ranging from literary to political, Zionist
and religious, also reflected growing sophistication.

A letter written in Hebrew in 1910 by a 20-year-old
Jewish journalist in Tunis to the noted Hebrew editor,
Nahum Sokolow, in Berlin, illustrates the influence of the

Qesher No. 19, May 1996

Jewish press, both local and foreign, on the development of
the fledgling Zionist movement in Tunisia then. The young
writer, having read and been impressed with Sokolow’s
Hebrew anthologies, Ha’asif and Sifrej Hashana, as well
as his articles in Hamevasser, requests printed materials
and guidance to aid him in efforts to establish a Zionist
association in Tunis.

P

23e



Qesher No. 19, May 1996

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE

Shalom Rosenfeld: Head of Journalism Studies Program
and the Institute for Research of the Jewish Press, Tel
Aviv University; a founder of Ma’ariv and its editor in
chief, 1974-80.

Hannah Semer: Former editor in chief, Davar

Ya’akev Sa’ar: Director, Photographs Department, Israel
Government Press Office, Jerusalem.

Yehiel Limor: Senior teaching fellow, New School of
Communications, Academic Program, College of Business
Management, Tel Aviv; senior lecturer, Communications and
Journalism Department, Hebrew University of Jerusalem.

Moshe Negbi: Legal commentator, Ma’ariv and Kol
Yisrael; author of Freedom of the Press in Israel: Values
as Reflected in the Legal System (Hebrew), published this
year.

Ze’ev Goldberg: Research student, Department of Yiddish,
Hebrew University of Jerusalem.

Gideon Spiegel: Academic secretary, School of Jewish
Studies, Tel Aviv University.

Dr. Hagit Halperin: Director, literary archive, Katz
Institute for Research of Hebrew Literature, Tel Aviv
University,

Dr. Shaul Zadka: Lecturer in international communications,
Bar-llan University; author of Blood in Zion, on the
armed struggle against the British in Palestine, published
recently in England and the US.

Genadi Ostreikh: Writer; former secretary of the Yiddish
monthly Sovetish Heymiand in Moscow, 1980-91.

Dr. Dan Almagor: Lyricist; translator and researcher of
Hebrew literature and language in the miliey of Eretz
Yisrael in the modern period.

Akiva Zimmerman: Rescarcher of Jewish heritage,
religious topics, cantorial music.

Dr. Hayim Sa’adon: Lecturer, Department of Jewish
History, Haifa University.



